Zonneschijn en regenwoud

11 augustus 2016 - Cairns North, Australië

Zo, de laatste week is ingegaan. Gek, hoor, maar we proberen er nog even niet aan te denken en gaan deze week vooral genieten!

Maandagochtend moesten we om 10:35 uur het vliegtuig hebben. De dagen daarvoor hebben we al gekeken hoe we naar het vliegveld moesten komen. Dat is gelukkig een eitje met de trein. Het inpakken daarentegen heeft nogal wat om het lijf. Voor elk ding wordt er zorgvuldig gekozen of het mee- of weggaat.

Om 7:30 uur (precies volgens planning!) lopen we de kamer uit en gaan op weg naar het treinstation. Ook daar is de trein gemakkelijk gevonden en 20 minuten later zijn we op Domestic Airport.

Gelijk inchecken is het plan. Vervolgens door de douane en koffie halen. We zijn om 9:30 uur al klaar om te boarden, dus kijken we naar de vliegtuigen die opstijgen.
Als wij dan aan boord mogen, is het druk op de landingsbaan, maar wanneer we eindelijk zijn opgestegen, zijn we binnen 3 uur in Cairns.

Hier is het een stuk warmer. We halen de auto op (een blauwe Nissan Micra) en gaan direct naar het hotel. Daar pakken we de spullen uit en gaan op weg naar de coles. We hebben al snel door dat de activiteiten hier duur zijn, dus dan, maar bezuinigen op het ontbijt. Lekker Hollands! ;)

De volgende dag gaan we op pad om uit te zoeken wat we de komende dagen gaan doen. Bij het hotel waren al wat folders, maar nog even naar het infocentrum. Daar krijgen we niet veel nieuwe info, dus terug naar het hotel en daar maar beslissen. We besluiten om woensdag, donderdag en vrijdag op pad te gaan!

De rest van de dag genieten we van het weer, zwemmen we in the lagoon (in het centrum van Cairns) en kijken we rond in de stad.
's Avonds gaan we ook nog even terug naar de stad, voor the Night Markets. Terwijl we die kant op lopen, zien we enorme vogels over komen. Maar wacht eens... zijn het wel vogels? Als we goed kijken, zien we dat het enorme vleermuizen (flying foxes!) zijn. En het zijn er niet zomaar een paar. Duizenden en duizenden vleermuizen vliegen over de stad! We kijken onze ogen uit. Helaas kregen we ze niet op de foto. Na een rondje over de markten gaan we ook snel weer naar huis. Morgen vroeg op!

De wekker staat om 7 uur, want we worden om 8:40 uur opgehaald. Vandaag gaan we naar Kuranda. Een dorpje in de bergen. Na een goed ontbijt lopen we het hotel uit. De bus is precies op tijd. Deze bus brengt ons naar een trein, die over de berg gaat naar Kuranda. Dit spoor is in de 19e eeuw aangelegd. Aanvankelijk om goud te transporteren. De aanleg was vreselijk zwaar werk en heeft ruim 6 jaar geduurd. Nu is het een personentrein, die o.a. als monument dient voor de mannen, die bij de aanleg overleden zijn.

De rit omhoog is heel leuk. De wagons zijn nog uit de 19e eeuw en het uitzicht is erg mooi. Wanneer we boven zijn, loopt iedereen direct naar het dorp. Wij besluiten eerst om Kuranda heen te lopen over verschillende routes door de jungle, langs de rivier en naar kleine kreekjes. We zien hele grote vlinders en kleine salamanders.
De paden leiden ons het dorpje in. Hier is het vooral toeristisch en we gaan dus even lekker lunchen op het gras.
Na onze eigengemaakte boterhammen te hebben verorberd, gaan we weer op pad. We vinden een minder toeristisch gedeelte en lopen daar even doorheen.

Dan is het al bijna weer tijd om naar beneden te gaan. Met een kabelbaan gaan we naar beneden. Er zijn nog 2 stops. Baronfalls en Redpeak. Bij allebei stappen we natuurlijk even uit. Het laatste stuk naar beneden is het mooiste. Vanuit de kabelbaan kunnen we de kustlijn zien en zelfs eilanden in de oceaan.

Wanneer we beneden zijn, is het wachten op de bus. Hiermee worden we teruggebracht naar het hotel. We pakken dan gelijk de auto en halen een hele kip (waar Eelco al sinds we voor het eerst de coles in liepen naar verlangt ;)) en wat lekkere salades. We eten samen op de hotelkamer en gaan dan al vroeg naar bed.

Vroeg naar bed was geen overbodige luxe, want de wekker gaat de volgende dag om 6:00 uur! We gaan vandaag naar Portugal Douglas, Cape Tribulation en Daintree National Park. De laatste 2 staan op de lijst van werelderfgoederen.
Ook vandaag hebben we weer een tour geboekt en worden met een bus opgepikt.

Vanuit Cairns vertrekken we richting Port Douglas. Daar worden we afgezet bij een wildlife park. Het park is mooier dan het andere park. De dieren hebben meer ruimte.

Na een uur worden we weer opgehaald, want er is nog een hoop te doen. Nu gaan we naar Mosemann Gorge. Een rivier vanaf de bergen, die tussen rotsen naar beneden komt. We moeten natuurlijk even voelen hoe koud het is. En ja, heel koud! Na dit is het tijd voor Cape Tribulation, al is dit nog wel een stuk rijden.

Hier komen we er achter dat het verstandig was om ons te laten rijden. De weg naar de ferry (over de Daintree river) is prima te doen, maar de weg daarna had ons nissantje het waarschijnlijk niet heel vanaf gebracht; veel stenen vliegen op. En hoewel we zeker weten dat de buschauffeur dit vaker heeft gedaan, gaat hij met een rotvaart over de weg.

Na anderhalf uur rijden komen we aan bij Cape Tribulation. Hier krijgen we eerst lunch. Eelco een rundersteak en Esther kip met tomatenpesto en kaas. Echt heerlijk! Daarna lopen we naar beneden naar het strand. We hebben nog een uur en wandelen lekker over het strand in het water. We zien zelfs nog een haai zwemmen. Iets te dichtbij, dus we gaan wat meer op het strand lopen.

Hierna gaan we terug. Dit keer nemen we niet de ferry, maar een bootje, waarmee we gaan kijken of er krokodillen te zien zijn. De Daintree  river bevat 200-300 krokodillen en 10.000 haaien! We hebben veel geluk. We zien zelfs krokodillen zwemmen en ook een moeder met kleintjes.

Nu we dit schrijven, rijden we terug naar Cairns. Een beetje moe zijn we wel, maar het was een geweldige dag. In eerste instantie wisten we niet goed wat we van zo'n toeristische toer moesten denken, maar voor de korte tijd dat we in Cairns zijn, is het prima! We zien van alles wat en weten nu wat we de volgende keer (;) ja ja we zijn al aan het plannen!) willen zien!

Morgen weer op pad. Maar dat... dat lees je in het volgende verhaal ;)

1. Cees Buijs:
    11 augustus 2016
    Vanaf de 13e verdieping van De Rotterdam is jullie verhaal een heel stuk spannender en leuk om te lezen. Zolang je er voor zorgt dat je zelf geen steak voor krokodillen of haaien wordt is het allemaal goed en prachtig dat jullie alweer nieuwe plannen maken. Je weet maar nooit. Fijne dagen gewenst en veel plezier deze dagen. Groetjes
  2. Anke:
    11 augustus 2016
    Wederom weer veel moois te vertellen, om van te genieten. Nog fijne dagen en goede reis naar huis! Tot zondag! Xx