De laatste dag(en)....*snik*

14 augustus 2016 - Cairns, Australië

Ok, daar zitten we dan, op het vliegveld te wachten tot we mogen boarden.
Esther is even de laatste dingen in de daypacks aan het ordenen en haar dagboekje aan het bijwerken.
Ik heb de dubieuze eer gekregen om de laatste dag op de reislogger te zetten.

Jaja, er was geen ontsnappen aan; de laatste dag... Hoe lang, leuk, of ver weg een vakantie is, de laatste dag breekt uiteindelijk altijd aan.

En ja, wat een vakantie hebben we gehad; van Adelaide tot Cairns, via kangaroo island, the Grampians, Warrnambool, Melbourne en Sydney. We hebben kangaroes, vleermuizen, pelikanen en krokodillen gezien. We hebben het warm en koud gehad, met regen of zon. Door bergen en weilanden, meren en zeeën, van wereldstad tot gehucht; met de camper of trein, per vliegtuig of lopend.

Ja, we hebben een geweldige vakantie gehad, waar helaas een laatste dag aan zit....
Maar wat een ongelooflijke, absoluut onovertrefbare laatste dag!!!!
Als we iemand ooit nog een laatste dag invulling moeten aanraden, dan zeggen wij eensgezind, uit volle borst en met een waanzinnige smile op het gezicht: DEZE!!!!!

Ok, ik begrijp dat jullie nu op het puntje van je stoel zitten, dus zonder verdere onwegen; We zijn de hele dag gaan snorkelen op het Great Barrier Reef!

's Ochtends zijn we wederom vroeg opgestaan, zodat we om 0730 ons aan konden melden bij de Reef fleet terminal.
Vandaar konden we naar de boot, die in de haven tussen alle andere rif-tour-boten lag. Daar kwam direct de eerste glimlach op ons gezicht; onze katamaran was niet alleen de grootste maar ook de nieuwste en modernste die er lag. Van de fotograaf die onze foto nam kregen we te horen dat het schip net 6 maanden in gebruik was en ontworpen door een luxe-miljardairs-jachten-firma.

Eenmaal aan boord kunnen we koffie/thee pakken en wachten we op vertrek. Zodra iedereen aanwezig is vertrekt het schip uit de haven, en begint de briefing. Hoewel het natuurlijk een standaard verhaal is over alle do's en don'ts, de invulling van de dag etc, is het echt een leuk verhaal om aan te horen. Dit komt omdat de senior crewmember tijdens zijn verhaal alle andere crewleden op een leuke/informatieve manier betrekt/gebruikt.

Na de briefing gaan we snel een onderwatercamera huren, omdat we dit van te voren al hadden besloten én omdat er maar 4 beschikbaar zijn. De camera is een goeie digitale met serieuze waterproof behuizing. Het leuke is dat je $10 minder betaald, als je zelf een SD-kaartje hebt. Deze hebben wij nog reserve en met 32 gb kunnen we dus onbeperkt plaatjes schieten ;-)

Om 10:30h zijn we bij het eerste rif aangekomen, en na een korte snorkelinstructie mogen we het water in. Dus snel de wetsuits aan, snorkelbril op, flippers aan en "Plons" het water in.
Het is even kort wennen aan het ademhalen door de snorkel enzo, maar al snel snorkelen we naar het rif.

De wereld onder water hier is echt ongelooflijk mooi. Hoewel onbeschrijfelijk eigenlijk het meest passend is, en helemaal als je het niet zelf hebt ervaren, ga ik toch een poging wagen;

Op en rond het rif is de zee max zo'n 5 meter diep; het meeste is door het koraal veel ondieper tot soms maar 40cm. Het water zelf is super helder (goed zicht tot 15m) en de mooiste kleur lichtblauw-groen die je kent van welke bounty-reclame dan ook.
Het rif zelf is zo wonderbaarlijk, door zo talrijke aantal verschillende soort koraal dat op, naast boven en door elkaar zit. Er zijn zoveel vormen, kleuren, soorten en maten! En bij elke verandering van de lichtintensiteit, door zon of diepte, veranderen de kleuren van het koraal.
De vissen en ander soort leven zijn even wonderbaarlijk! Je stelt je iets voor naar aanleiding van "Finding Nemo" en onderwaterfilms, maar verwacht dat daar waar je zelf gaat wel niet zoveel zal zijn...
Niets is minder waar! De diversiteit van het aantal vissen, de kleuren en de verschillende soorten; en zo ongelooflijk veel tegelijk, overal waar je kijkt.
De kleuren en patronen op deze vissen zijn zo veelzijdig en zo prachtig. Van hele kleine felblauwe visjes, tot grote rode. En sommige blauwe zijn net regenbogen of olievlekken; bij elke verandering van koers of lichtinval veranderd de kleurenschittering van deze vis.
En ze zwemmen allemaal schijnbaar door elkaar, eten ergens wat en volgen elkaar weer. En alsof wij er niet zijn, zwemmen ze zo dichtbij, groot of klein, dat je na een tijdje gaat denken dat je misschien wel permanent deel uit kan gaan maken van deze o zo wonderlijke onderwaterwereld.

Even terug naar de realiteit.
Na zo'n 1,5 uur snorkelen en verwonderen, is het tijd om even een hapje te eten. Wetsuits uit en richting het buffet dat klaar staat. Worstjes, grillsteak, barramundi-vis, brood en verschillende versgemaakte salades; kortom, goed eten!

Na het eten licht de crew het anker en gaan we richting het 2e rif van vandaag.
Daar aangekomen, krijgen we na het verankeren en alle zekerheidsmaatregelen wederom signaal van de kapitein dat we het water in mogen, naar die onderwaterwereld waar we zo op slag op verliefd zijn geworden.

Hoewel het haast niet mogelijk is, is dit rif zo mogelijk nog mooier dan het andere! Misschien komt dat door het diepteverschil dat anders is. Er is hier een enorm groot rif dat zo'n 40cm tot 1m max onderwater ligt. Door deze ondiepte en de zon, lig je er bijna bovenop, waardoor je heel dichtbij heel veel ziet met heel veel kleur. Anderzijds kunnen we langs de randen van het rif snorkelen, waar het rif een afgrond heeft van 4m diep naar de zandbodem.
De diversiteit en intensiteit van het koraal en de vissen is nog groter en mooier. Zo zien we evenals bij rif 1 een enorme oesterachtige schelp die ergens tussen de 1 en 1,5m lang is en ook nog eens open staat; wonderbaarlijk!
We snorkelen hier zo'n 2 uur en kijken wederom onze ogen uit. Zoals Esther zei: " hier zijn eigenlijk geen woorden voor".

Na een laatste blik op het rif klimmen we weer aan boord. We trekken de wetsuits uit en de ankers worden gehesen.
We krijgen binnen fruit aangeboden om de zoute smaak uit de mond te krijgen en daarna een glas wijn met crackers en kaas. De rest van de terugtocht zitten we op het voordek, drooggeblazen door de wind, in de zon, met langzaam Cairns en de omringende bergen opdoemend uit het helblauwe water.

Eenmaal terug in de haven bedanken we de crew voor de geweldige dag en alle aandacht. We lopen via de haven en Esplanade rustig terug naar het hotel. In de haven zien we nog een belachelijk groot en mooi privéjacht liggen, waarschijnlijk van een multi-biljardair.

Nadat we ons hebben gedoucht en omgekleed gaan we terug richting de haven. We willen namelijk graag bij restaurant Ochre eten, welke goed te boek staat en waar we hopelijk een stukje kangaroe kunnen proberen.
Het restaurant blijkt zowel vrij chique als volgeboekt te zijn. Opmerkelijk genoeg krijgen we toch een plekje bemachtigd na de maître-D' te hebben bewerkt met puppie-ogen en zwoele glimlachen.

We krijgen een mooi klein plekje bij de keuken, waar we de ene na de andere lekkernij voorbij zien komen. Zelf kiezen we voor de game platter; enkel Australisch wild. Als voorgerecht krokodilstukjes in een krokant lichtpittig jasje en als hoofdgerecht kangaroe- en wallabi-biefstuk en een krokant nestje van zoete aardappel waarvan ik de naam niet weet. Allemaal in 1 woord: heerlijk!

Na het eten wandelen we terug langs de nightmarket, stoppen nog even voor een overheerlijk ijsje van Baskin Robbins en kijken naar een straat-escape-artist.
Moe, maar uitermate voldaan na de best-last-day-ever komen we aan bij het hotel en gaan snel slapen.

De volgende ochtend hebben we de laatste-dag-afterpatry!
Na het opstaan lekker rustig de tassen ingepakt met een koffie. Vervolgens uitchecken en hop, naar de Coles. Daar even wat lekkere ontbijt- en lunchbroodjes gehaald om vervolgens de auto te parkeren bij de Esplanade.
De rest van de ochtend hebben we heerlijk ontbeten in het park, gezwommen in de Lagoon en genoten van het zonnetje. Prima cooling-down ;-)
Rond 1300h was het toch echt tijd om richting het vliegveld te gaan, auto terug te brengen en in te checken.

Momenteel zijn we dus onderweg terug met 3 vluchten naar Brisbane, Dubai en Amsterdam. Wij hebben echt de mooiste huwelijksreis/vakantie gehad en hopen dat jullie op deze manier daar een beetje mee van hebben kunnen genieten. Tot snel!

1. Anke:
    14 augustus 2016
    Wat een prachtig verhaal! Jullie hebben voor jezelf en voor ons het beste voor het laatst bewaard! We hebben er inderdaad enorm van genoten. Maar het is heerlijk jullie straks te kunnen omarmen! Xx
  2. Anke:
    14 augustus 2016
    ...en ik ben zo benieuwd naar de foto's!
  3. Cees Buijs:
    The best story ever ...... Well done mate , ...... And no worries, welcome home
  4. Jaapje:
    14 augustus 2016
    Beste Esther en Eelco dit was dan de laatste dag voor jullie met mooie herrineringen en de verhalen door jullie gemaakt. Ik wens je verder een heel goede reis. En gauw tot ziens Jaapje